Top 10 afkeur punten APK

Top 10 afkeur punten APK

Wat zijn de meeste afkeur punten van de APK? En hoe kun jij hier rekening mee houden voordat je, je auto naar de APK keuring brengt? Dat leggen wij je allemaal uit in deze blog. Zo kun jij je goed voorbereiden op de APK keuring.

1. Gladde banden

Waar veel mensen niet naar kijken is het profiel van de banden. Wist je dat dit vaak een afkeurpunt is bij de APK? En toch is dit makkelijk zelf te controleren en te repareren. Check voor je APK het profiel op je banden, Of laat dit doen door een bedrijf. Zo kun je al voor de APK een bandenwissel doen die vaak goedkoper is dan de wissel bij (of tijdens) een APK. Kijk overigens niet alleen naar het profiel, maar ook naar de bandenspanning en eventuele beschadigingen aan de band of velg.

2. Verlichting en reflectoren

Denk je aan de verlichting alleen aan je voorlamp en achterlichten? Dan helpen wij je nu uit de droom. Zelfs de kleine lampjes bij het kenteken kunnen leiden tot een afkeur bij de APK. Zorg dus dat alle verlichting in orde is net zo als de eventuele reflectoren. De reflectoren mogen niet beschadigd zijn. Dit zijn niet de grootste kosten, omdat dit vooral kleinere lampjes betreft. Het is dus niet zo dat je hier veel geld op kunt besparen. Sterker nog een keurmeester zal gedurende de keuring de lampjes direct vervangen.

3. Remmen en remwerking

De remmen van je auto moeten in orde zijn. Uiteraard niet alleen voor de APK, maar natuurlijk altijd. De remmen vormen het belangrijkste veiligheidsaspect van je auto. Niet alleen voor jezelf, maar zeker voor andere weggebruikers. Zorg dus dat deze ook bij een kleine of grote beurt goed worden nagekeken. Tijdens de APK check zal de keurmeester de auto op een remmen-testbank testen. Zo wordt gekeken of de remkracht in orde is en of de remkracht gelijkmatig verdeeld wordt over de auto. Dit voorkomt dat de auto 1 kant op trekt bij het remmen.

4. De uitlaat

Je zou het soms niet denken als je soms op de weg rijdt, maar de uitlaat is ook een belangrijk onderdeel van de APK. Dit heeft niet zo zeer te maken het geluid wat geproduceerd wordt, maar wel met de milieu aspecten van de auto. Het is belangrijk dat de hele uitlaat goed dicht is en dus is afgedicht. Dit om te voorkomen dat schadelijke gassen eerder dan gepland kunnen ontsnappen uit de uitlaat. Het is een afkeurpunt als de gassen niet door alle (noodzakelijke) filters gaan. Let hier dus op, al is het lastig waar te nemen als de uitlaat lekt. Soms kun je het horen als de uitlaat niet meer afgedicht is.

5. De ruitenwissers

Ook de ruitenwissers zijn belangrijke punten tijdens de APK. Er worden auto’s afgekeurd als de ruitenwissers versleten zijn. Het zicht kan hier door enorm be├»nvloed worden tijdens regenachtige dagen. Dit heeft dus te maken met de veiligheid op de weg. Iedereen kent de versleten ruitenwissers, ze piepen en maken de ruit niet voldoende schoon. Er blijft water staan op de voorruit of achterruit en dat verslechterd het zicht voor de bestuurder. Dit punt kun je dus voor de APK zelf al oplossen. Controleer de werking van je ruitenwissers en vervang deze op tijd!

6. Olielekkage

Met name de wat oudere auto’s kunnen nog al eens olie lekken. Dit gebeurd vooral als de auto stil staat. Je kunt dus deze plekken zelf ontdekken op je vaste parkeerplek of op je oprit. Dit is dan ook direct een signaal hier naar te laten kijken. Lekt je auto olie? Dan zal de keurmeester tijdens de APK je auto afkeuren. Dit is gevaarlijk voor andere weggebruikers. Olie op het wegdek maakt het wegdek glad en met name motorrijders hebben hier last van. Daarnaast is het lekken van olie slecht voor het milieu. Daarom wordt het lekken van olie streng nagekeken.

7. Stuurkogel of Fuseekogel

Een belangrijk veilgheidspunt is de slijtage aan de fuseekogel of de stuurkogel. Hier wordt streng naar gekeken bij de APK, een afwijking van 1 millimeter zorgt er voor dat je auto afgekeurd zal worden. Deze afwijking wordt speling genoemd. Deze speling kan zich voordoen als axiale en radiale speling. Deze check is vaak een handmatige check door de keurmeester. Dit punt is lastig zelf voor de APK te controleren.

8. Airbags en gordels

In geval van een botsing of een stevige remmanoeuvre zijn de airbags en de gordels van levensbelang. Hier wordt dan ook tijdens een APK goed naar gekeken. Als een airbag een probleem heeft, zal dit in je dashboard worden aangegeven door middel van een brandend lampje. Is dit lampje aan? Dan is het zaak je airbag bij een garage te laten controleren. Doe dit dus het liefst voordat je naar de APK gaat. De gordels moeten verder onbeschadigd zijn, soepel in- en uittrekbaar zijn en goed vastklikken. Is dat allemaal in orde? Dan kom je met glans door de APK.

9. Spiegels

Lijk misschien logisch, maar je spiegels moeten in orde zijn. Een linker buiten spiegel is verplicht, evenals een binnenspiegel of een rechter buiten spiegel. Hiermee kun je veilig deelnemen aan het verkeer en dus mogen hier geen gebreken aan zijn. Controleer je spiegels dan ook eens in de zoveel tijd qua uiterlijk en qua werking. Kun je de spiegels nog eenvoudig stellen vanuit de auto?

10. Deurvergrendeling

De deuren van je auto beschermen de inzittenden tijdens een rit. Het is dan ook belangrijk dat deze vergrendeld blijven tijdens het rijden. Boven een bepaald aantal kilometers per uur zullen ze automatisch vergrendelen. Denk bij de vergrendeling ook aan de vergrendeling van de motorkap en de achterklep. Deze vergrendelingen moeten in orde zijn. Je kunt dit natuurlijk zelf eenvoudig controleren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*